mandag 11. juli 2016

København - syklistenes by

Vi startet sommeren med en langweekend til København. Coldplay avsluttet sin verdensturne der og de er et av mine favorittband og absolutt verdt å kombinere med en storbyferie.

Coldplay var enda bedre enn forventet. De leverte et fantastisk show og det var veldig gøy å få sett og hørt Chris Martin live. Den ene kjente sangen tok over etter den andre og det var et av mine konserthøydepunkter. En pangstart på ferien.

Konserten var i Teliaparken i Østerbro og vi endte opp med å gå helt hjem til vårt hotell som ikke var langt fra Tivoli. Denne lange gåturen inspirerte oss til å leie sykkel de neste tre dagene. Jeg hadde vært i København noen ganger før, men jeg synes likevel ikke at jeg hadde sett så mye av byen. Med sykler fikk vi sett deler av byen som vi aldri hadde besøkt til fots.

Torsdagen startet vi dagen med en champagnebrunch på Apropos på Halmtorvet. Det var masse godt og en av våre kulinariske høydepunkter på turen. Apropos ligger like ved Istedsgate som går fra Københavns sentralbanestasjon til Enghaveparken. Da jeg var ung var denne gaten kjent som en gate man burde holde seg unna siden det var mange doplangere og prostituerte der. Nå er gaten renovert og har blant annet blitt attraktiv for unge familier som ikke ønsker å flytte ut i forstedene.

Fra Istedsgate fortsatte vi til Amager Fælled et stort naturområde like utenfor sentrum av København. Denne parken er perfekt for sykling og løping og mange drar på piknik her. Når vi nærmet oss sentrum kom vi til kolonihagen Nokken. Et lite Christiania uten Pusher Street. Deretter fortsatte turen forbi det nye boligområet Islands Brygge og inn til Christianshavn. Her ligger som de fleste vet fristaden Christiania. Det var vel ikke akkurrat det stedet jeg trodde jeg kom til å besøke mest i løpet av ferien, men vi endte opp med å dra innom der tre ganger.

Jeg ble en smule overrasket når Pusher Street faktisk var en gate der det ble solgt både marihuana og hasj. Jeg ante ikke at salget var så åpenlyst. I Green light district var det tre regler. Ha det gøy, ikke løp og ikke ta bilder. Jeg er jo veldig glad i å ta bilder. Jeg synes liksom ikke jeg har vært et sted hvis jeg ikke har fått dokumentert det med noen bilder, men når selgerne sto med masker for å skjule identiteten sin, så forsto selv jeg at jeg hadde havna i feil gate for fotografering og windowsshopping. Det er vel kanskje ikke så veldig imponerende av en 49 år gammel dame å legge ut bilder av cannabis på bloggen sin heller.Dessuten er det litt respektløst å legge ut bilder av hasjklumper sammen med bilder av dronning Margrethes gobeliner.

Jeg synes ikke Pusherstreet var noe særlig hyggelig, men når man først er inne i omådet er det flere kafeer og små spisesteder. Det er en avslappa atmosfære og en fin plass å slappe av med Christiania sin egenbryggede økologiske øl.

Jeg ante ikke at Christiania var så stort og at det var så store grøntområder der. Siden vi hadde sykler fikk vi sett hele området og her er virkelig noen særegne hus langs vannet innover i fristaden. Hele Chritiania er bilfritt og et var først når vi kom ut til Holmen at det dukka opp biler igjen.

På Holmen besøkte vi Operaen og Papirøen. På Papirøen ligger Copenhagen Streetfood. Her et det gatemat fra alle verdenshjørner og du kan la været bestemme om du vil sitte inne i hallen eller ute på bryggen i en solstol. En av nordens mest kjente Michelin-restauranter, Coma, ligger også i nærheten, men vi regna med at her måtte man booke i god tid på forhånd.

Fredagen dro vi inn mot Sentrum av København forbi Rådhusplassen og videre til Latinerkvarteret. Her spiste vi på en Københavns eldste kafeer og så dro vi bort til Rundetårn og parkerete syklene våre der. Vi fulgte gågaten Købmagergade ned til Strøget og så fortsatte vi ut til Nyhavn.

I mange år var Nyhavn blant byens mer skumle kvarterer med sjømannsvertshus og prostituerte. Men i 1980-årene ble området renovert, og Nyhavn huser i dag mange restauranter og kaféer. Selv om Nyhavn er full av turister måtte vi ut dit for å ta en oss øl ved de flotte, fargerike husene sammen med alle de andre besøkende. Ikke langt fra Nyhavn går det en gang- og sykkelbro over til Papirøen som vi besøkte dagen før.

Vel tilbake ved Rundetårn tok vi oss en tur til toppen av Europas eldste fungerene observatorium og så fant vi igjen syklene våre. Deretter fortsatte vi turen til Rosenborg slott som ble brukt som kongebolig fra 1607-1710. Slottet er bygd i nederlansk rennessansestil.

Etter å ha syklet gjennom slottshaven fortsatte vi opp Nørrebrogate. Dette er et tidligere arbeiderklassestrøk og mange av byens innvandrere holder til her. De siste årene har brostensgatene med dens bygninger blitt renovert og det har kommer flere små kafeer og brasserier. Den travle Norrebrøgate er et eksempel på utviklingen som har funnet sted. Etter å ha syklet over Dronning Loises bro kommer man i et latinerkvarter der sidegatene er fulle av kafeer, små butikker og barer. Jo lenger opp i Norrebrøgate man kommer jo kortere blir avstanden mellom Scwarmastedene. Og vi stoppet faktisk på et av dem. Etter noen timer på sykelsetet føltes det veldig nødvendig med mat akkurat da.

Alle drar og tar bilde av Den lille havfruen. Det gjorde også vi. Den er jo egentlig ikke så veldig spesiell, men man må liksom ha vært der sammen med flere busslass med japanere.

Kastellet like ved er mye penere og de fredede militærbygningene ligger vakkert til i mellom de grønne vollene. Etter Kastellet dro vi innom Amalienborg Slott. Det var ikke så veldig pent.
Også denne kvelden avlsuttet vi dagen med Christiania sitt økolgiske øl.

Da vi planla turen til København i forbindelse med kjøp av Coldplaybillettene, så var planen å sykle Sjælland rundt, men så fant vi ut at vi heller ville bli i København. Det angrer vi ikke på, for denne flotte byen har så mye å by på for sine besøkende. Første etappe hadde vi tenkt å sykle Strandveien og vi ble enige om at denne vakre strekningen fra København til Helsingør, måtte vi få med oss.

Vår første stopp var Karen Blixen museet. I vakre Rungstedlund ble hun født og det var også her hun tilbrakte sine siste år etter at hun vendte hjem fra sin afrikanske farm i Kenya. Hun ligger begravd i parken bak huset.

Videre gikk turen til Humlebæk hvor det kjente kunstmuseet Lousiania ligger. Dette vakre museet er kjent for sin samtidskunst og sin skulpturpark. Beliggenheten er fantatisk og selv for de som ikke er så glad i samtidkunst er dette stedet absolutt verdt et besøk.

Endestasjonen for vår sykkeltur var Helsingør. Her ligger det vakre Kronborg slott. Slottet har i århundrer vært et av de viktigste renessanseslottene i Nord Europa.  Dette gjorde at slottet ble oppført på UNESCOs verdensarvliste i år 2000. Her spilles også Shakespeares Hamlet hver sommer og det må være litt av en opplevelse.

Vi spiste middag i Helsingør før enn vi tok toget tilbake til København. Vi lurte et kort øyeblikk på om vi kunne få med sykler på toget. Men her la man inn antall sykler på billettautomaten når man kjøpte billett. Det burde vi jo ha skjønt. Danmark er syklistenes land. Til og med runskjøringene har felt for syklister. Jeg synes Miljøpartiet det grønne bør dra på studietur hit.

Den siste dagen ble brukt til byvandring og et besøk på Christiansborg Slott. De kongelige represetasjonslokalene er virkelig verdt et besøk. Vakrest av alle salene er Riddersalen. Her henger 17 gobeliner som dronning Magrethe fikk på 70-årsdagen sin. Gobelinene beskriver verdenhistorien og Danmarks historie. Det er billedkunstneren Bjørn Nørgaard som har designet gobelinene og de er fantastisk flotte.

Den siste dagen ville vi ha dansk mat og vi dro derfor til Det lille apotek. Dette er Danmarks eldste restauarant. Vi satt i Petter Fabers stue. Her ble den kjente julesangen "Højt fra treets grønne top" skrevet. Farmoren til barna mine var dansk og hver juledag har vi dansk julefrokost hvor vi spiser mye godt og synger "Højt fra treets grønne top". Det var ikke bare Faber som var stamgjest her. Andre kjente stamgjester var Ludvig Holberg, Aksel Sandemose og H C Andersen. Her spiste vi en Apotekeranretning og ble veldig mette begge to. Men det var sku dejlig.

Med sykkel får man gjort mye på fire dager. Jeg bruker ofte Turopias topp ti hvis jeg skal besøke et land jeg ikke kjenner. Her er mine topp ti i tilfeldig rekkefølge (Coldplay er ikke med, ikke så ofte de er i København)

- Christiania- besøk hele området på sykkel
- Strandveien med Karen Blixen Museet, Loisiania kunstmuseum og Kronborg Slott
- Dronning Margrethes gobeliner i Christiansborg Slott
- Dansk frokost på en av byens gamle restauranter
- Holmen med nærheten til kanalene, Operaen og Papirøen
- Nyhavn
- Sykkelveiene
- Kastellet
- Ny Carlsberg Gypotek (målista mi, men kom meg aldri dit)
- Tivoli (besøkte det ikke denne gangen, men vært der før)