lørdag 27. mars 2010

Mombasa - en liten stopp før Lamu




Mombasa er som et bilde av paradis, malt av et lite barn”
Dette er det Karen Blixen som har sagt. Nå gjenstår det bare å se om jeg blir like betatt av byen som hun var.

Omar Sharif den yngre er ”guiden” min i dag. Han kommer bort til meg på gata og sier han kan vise meg Mombasa. Vi starter med gamlebyen og her er blant annet et hindutempel og de to eldste moskeene i Mombasa.


Etterpå går turen til Fort Jesus. Portugiserne startet byggingen av Fort Jesus i 1593. Fortet rommer blant annet en utstilling av østkystens kulturhistorie og vrakgods fra Mombasas kyst. Det flotteste med hele fortet er imidlertid beliggenheten. Utsikten utover havet og byen er praktfull.
Vi fortsetter gjennom byen og han viser meg forskjellige krydder og urter. Jeg smaker også
på forskjellige frukter, blant annet jakkfrukt. Vi går ned på ei søplete strand og spiser stekt småfisk med hodet og det hele. Etterpå går vi til en annen strand der guttene møtes for å spille fotball. De spør meg om hvordan jeg likte Nairobi, og jeg forteller dem historien jeg har hørt om tyver som har blitt drept av folkemengder. Men de misforstår meg og sier at i Nairobi bryr ikke folk seg om tyvene, men i Mombasa dreper de dem.

Han tar meg med på besøk til familien sin også. Det er deilig å slappe av litt. Jeg har hengt etter Omar som et slips hele dagen, og både varmen og luftfuktigheten er mye høyere enn i Nairobi. Faren hans har to koner og vi er hos nummer to. Søsteren hans lager swahilimat og det er kjempegodt. Hun er 21 år gammel og hadde en liten unge som døde av malaria. Mannen hennes kjører lastebil i Saudi Arabia. Omar går og treffer noen kamerater mens jeg snakker med henne. Hun er koselig å snakke med og har en varm og behagelig personlighet.
På østkysten av Kenya er mesteparten av befolkningen muslimer. Mombasa bærer også preg av å ha ligget under Oman i nærmere 200 år, før kysten av Kenya ble et britisk protektorat i 1896. Folkelivet i gamlebyen er stadig en blanding av Afrika og Orienten. I den nye delen av Mombasa er det brede gater og mer moderne bebyggelse. På Moi Avenue ligger Mombasas kjennetegn, fire svære støttenner av aluminium.


Utenfor byen er det flere fine badesteder, men jeg har planlagt å dra til Lamu og humper videre på en skranglete buss med væpna vakter.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar