onsdag 5. mai 2010

Venninnetur til Amsterdam




Tradisjonen tro måtte jeg på en storbytur i løpet av året og denne høsten gikk turen til Amsterdam med fire venninner. Dette ble en typisk venninnetur med kafebesøk, shopping, god mat, mye skravling og byvandring langs de vakre kanalene som går på kryss og tvers gjennom hele byen.

Vi bodde på et hotell like ved Rijks Museum, men noe besøk på kunstmuseum ble det ikke denne gangen. Jeg hadde vært i Amsterdam før og fått med meg både Rijks-museum og Van Gogh museum så det var helt greit for meg å droppe "Nattevakten" denne gangen.

Anne Franks Hus hadde ikke de andre besøkt før og jeg ble gjerne med på et nytt besøk. Historien om Anne Frank og hennes skjebne har grepet meg helt siden jeg leste dagboken hennes på barneskolen.

Hun fikk en dagbok av sin far når hun var 13 år og lik mange andre tenåringer brukte hun dagboken til å betro seg.


"Jeg håper at jeg kan betro deg alt, slik jeg aldri har kunnet betro meg til noen før. Og jeg håper du vil bli en god støtte for meg."



I dagboken følger vi Anne og hennes familie mens de gjemmer seg for de tyske okkupantene under den annen verdenskrig. De greide å holde seg skjult helt til 4. august 1944, da var det noen som tystet på dem og de ble anholdt og sendt til Auschwitz. Anne Frank døde senere i Bergen-Belsen omtrent en måned før krigen var over.

Anne Franks hus ligger i Prinsengracht som er Amsterdam på sitt vakreste. Her er det mange flotte, smale husfasader, fint dekorerte husbåter og koselige kafeer.



Vi var også innom Red Light District som har vært sentrum for prostitusjon i Amsterdam siden 1300-tallet. Området har i dag over 5000 prostituerte som jobber som selvstendig næringsdrivende og flere av dem står utstilt i utstillingsvinduer inn til det lille rommet sitt. Et trist syn. Her er også verdens eldste sex-museum og mange coffe-shops. Men distriktet ligger i sentrum av gamlebyen og det er mange vakre, gamle hus her.

Vårt faste møtested ble Damplassen. Plassen er omgitt av flere vakre bygninger som det kongelige palass og kirken Nieuwe Kerk samt en rekke butikker, kafeer, barer og restauranter.



Bydelen Jordaan ligger i gåavstand fra sentrum. Dette er en tidligere arbeiderklassebydel som har blitt renovert de siste årene.  Her er det rolig og fredelig og du finner en del små kafeer og designbutikker her.

Jeg tok meg også en joggetur i Vondelpark. Her var det mange andre joggere og folk som
var ute og gikk tur eller satt i gresset og koste seg. Dette er Nederlands største og mest kjente park og den besøkes av 10 millioner mennesker årlig.

Jeg har tidligere vært i Amsterdam på våren, da er Keukehofen et sted som absolutt kan anbefales.






1 kommentar: