mandag 31. juli 2017

From Lisboa with love

Sommeren 1989 var jeg på interrail i Lisboa med fire venninner. 28 år senere synes jeg tiden var inne for et nytt besøk til denne vakre byen. Denne gangen med barn og kjæreste. Lisboa ligger på syv høyder og byens kjennetegn er bratte brosteinsbelagte gater, røde hustak og små tretrikker. Vi bodde i en leilighet i en av de bratte gatene og vår nærmeste nabo var en papegøye.

Byen har mange severdigheter og det er bare 20 minutter med tog til nærmeste strand. Atlanterhavet i denne delen av Portugal er imidlertid mer innbydende for surfing enn for bading siden vannet er iskaldt. Vi dro til Carcavelos som sies å være den beste stranden nær Lisboa. Denne stranden er stor og har et godt utvalg av strandrestauranter. Ungdommen synes det var veldig gøy å leke seg i bølgene der, men selv de synes at vannet var for kaldt. På interrail var vi også på Algarvekysten og der er vannet varmere og mer egnet for bading.

I Lisboa er det ett kloster, ett slott, ett tårn og mange fine kirker og katedraler. Det vakre og storslåtte Jeronimos-klosteret er på Unescos verdensarvliste og på den samme listen finner man også Belem-tårnet som ligger noen hundre meter fra klosteret.

Når vi gikk fra klosteret til tårnet passerte vi Padrão dos Descobrimentos - en hyllest til oppdagelsestiden. Det enorme monumentet står ved Tagus-elven og skal symbolisere en enorm karavell som er på oppdagelsesferd til nye og fremmede land. Portugal var en stormakt under denne epoken og mest kjent av dem alle er Vasco da Gama.

Det er også mange museer å velge i mellom. Vi besøkte Nasjonalmuseet for antikk kunst og her var det mye vakre malerier fra 1400-1600-tallet.

Lisboa har mange hop on hop of busser og vi kjøpte et 48-timers pass. Hvis man ønsker å besøke byens akvarium kan man gjøre dette fra en av disse bussene siden akvariet ligger noen kilometer fra sentrum. Akvariet ligger i et nytt og moderne område av byen og er et av de største i verden. Her var det både Nemo-fisk, lundefugl, pingviner, haier og sjødrager.

Lisboa har mange vakre utkikkspunkt. Hit kan man ta trikk eller få trimmet leggmusklene sine. Belønningen er en flott utsikt og en espresso eller kanskje et glass vin.

En av de vakreste " Miradoura da Senhora do Monte" ligger i Lisboas gamle bydel Alfama. Her er det en flott utsikt over byen og når vi var der var det noen dyktige gatemusikanter der. I Alfama er det trange smug og bratte brosteinsbelagte gater. Man kan gå hele veien opp til  St. George's Castle som har en fantastisk utsikt over byen.

På byens marked er det masse god mat å velge i mellom. Her kan du kjøpe Pastéis de Nata. Disse kakene er kjempegode og alle spisesteder har disse på menyen. Det er mange små spisesteder spredd over hele byen. Den siste kvelden spiste vi nydelig mat på en liten restaurant like ved leiligheten vår. Spiser man utenom turiststedene får man ofte både bedre og billigere mat.

Den første dagen kom vi over Pop Cereal Cafe. Her var det over hundre frokostblandinger å velge i mellom og masse gode toppings. Det var god kaffe og is der også. Denne plassen så ut til å være veldig populær hos byens yngre garde og min 14-åring syntes det var et veldig artig konsept. Kafeen ligger i Bairro Alto. På dagen er Bairro Alto et fredelig sted å gå på oppdagelsestur i med sine mange smale gater. På kvelden er det en populær plass med et pulserende uteliv.

Med sin nærhet til havet er det mye fisk på menyen. I tillegg er det mange retter å velge i mellom med norsk tørrfisk som hovedingrediens. Her kaller de selve tørrfisken for baccalao, mens retten som serveres med tørrfisk kan ha mange forskjellige navn. Med sin nærhet til havet frista det mer med fersk fisk for meg. Baccalaoen sparer jeg til en mørk høstkveld i Norge.

Lisboa har også sin triumfbue. Denne er i enden av en av byens travleste gater, Rua Augusta. Fortsetter man under buen kommer man til Praca do Comercio. Denne store plassen ligger ved sjøen og man kan gå langs en promenade hele veien bort til jernbanestasjonen.

Lisboa er litt rufsete på en meget sjarmerende måte. Her er det nymalte fasader ved siden av fasader som hadde trengt litt maling for veldig mange år siden. Det er også mye graffiti der. Jeg avslutter innlegget fra Lisboa med vakker graffiti fra en av de mest kjente gatene opp til Bairro Alto.