mandag 10. april 2023

Sør Korea - Storbyferie i Seoul og dagstur til DMZ

I år ble det en annerledes påskeferie. Skiturer og påskelam ble byttet ut med storbyferie i Seoul. Sør Koreas hovedstad er blant verdens største byer og har mye å by på. Her finnes gamle keiserpalasser og nye forretningsbygg i glass og stål. Han-elven deler byen i to og sentrum av Seoul er omkranset av fjell.

Vi bodde i bydelen Myeong-dong. Hotellet vårt lå vakkert til like nedenfor åssiden Namsan og vi hadde kort vei ned til shopping-gatene i området.

Myeong-dong er de unges shopping paradis og her er det masse butikker. Sør Korea er kjent for sine velværeprodukter og dette er stedet å handle ansikt-kremer. Her er masse klesbutikker, smykker og stash til håret. Det er også mulig å handle gatemat her, da bodene ligger tett i tett med grillspyd, kimchi og riskaker i rød chili-saus.

Etter å ha besøkt diverse gågater gikk turen videre til Seoul City Hall. Her er et moderne bygg av glass og stål bygd inntil et ærverdig bygg av stein. Langs veien var det mange store kontorbygg, shoppingkompleks og hoteller. I Seoul bygger man i høyden.

Vi hadde tilbrakt en natt på fly og flytta klokka 7 timer tilbake, så allerede klokka 14 var vi veldig sultne.  Da måtte vi ha mat med en gang så vi endte opp med å være eneste gjester på et sted som serverte fritert kylling. De siste årene har det blitt veldig populært i Sør Korea. Den friterte kyllingen serveres med forskjellig garnityr og svelges ofte ned med store mengder øl. Kyllingen var god den, mangelen på gjester skyldes nok at dette er en type måltid man inntar på kveldstid.

Vel tilbake på hotellet sa resepsjonisten at det var ventet et stort regnskyll til natten. Han anbefalte oss å dra opp til Namsan hvis vi ville få med oss kirsebærblomstringen.  Vi var ikke vonde å be. Vi fikk med oss både kirsebærblomstring og en vakker utsikt.

Seoul er omgitt av små fjell og åssider og de blir brukt til rekreasjon av byens befolkning. Oppe på Namsan ligger N Seoul tower som skal ha en fantastisk utsikt. Vi så opp på tårnet fra hotellvinduet vårt.

Etter kirsebærblomstringen fortsatte jeg sightseeingen på egen hånd. Jeg gikk ned til Cheong-Gye-Cheon. Elven er 5.8 km lang og det er gangvei på begge sider av elven. Det ble brukt 384 millioner dollar på å erstatte en motorvei med dette vakre rekreasjons-området midt i sentrum av Seuol.

Jeg besøkte også en av Seouls fem store palasser fra Joseon-perioden, Deoksugung. Her var det bare meg og noen få andre. Dette palasset er bare verdt et besøk hvis man vil ha med seg alle palassene,  siden det finnes to andre som er større og finere.

På kvelden var vi i gågatene nær hotellet. I Seoul er det tema-kafeer og vi besøkte en katte-kafe. Jeg ble ikke overbevist om at det er helt min greie. De så pene og velstelte ut, men de var overalt. De hoppa opp på bordene og vi fikk utdelt svære plastposer til å ha eiendelene våre i. Det hadde vært en mislykka start på ferien å få veska eller jakka si full av kattetiss.

Etter en søvnløs natt på flyet synes jeg at vi fikk veldig mye ut av den første dagen i Seoul.

Det gjorde godt med en lang natts søvn og neste dag var vi klar for en kombinert frokost og lunsj. Valget falt på bimbimbap og makiruller med svinekjøtt og diverse grønsaker. Jeg foretrekker rå fisk i makirullene mine må jeg si. Nicolai elsket bimbimbapen som består av ris, råe grønsaker og et speilegg på toppen. Jeg kunne styre meg på grunn av den fermenterte chilisausen som etter min mening tok vekk all annen smak. Men etter denne lunsjen spiste jeg bare kjempegod mat på resten av turen.

Regnet fra natten fortsatte utover dagen, så da var ikke Nasjonalmuseet et vanskelig valg. Museet var kjempestort og inneholdt 270000 gjenstander spredd over tre etasjer. Det var gratis, for i Sør Korea ønsker de at innbyggerne skal lære om sin fortid. Jeg sliter litt med at jeg helst vil få med meg alt uten å bruke hele dagen på det. Jeg synes hinduismen og Khmer-riket er fascinerende og brukte en del tid der. I store deler av andre etasje var det donasjoner fra samlere. Det var imponerende.

Frivillighet er så mangt, og i prehistoriske tider var det levende mennesker som ofret seg for å bli begravet levende med de døde. Etter hvert ble det benyttet trefigurer i stedet.

Etter museumsbesøket tok vi metro til Dongdaemun Design Plaza. Dette kjempestore komplekset er designet av den kjente arkitekten Zaha Haid. Det var et imponerende bygg.

Men det morsomste med hele stedet var noen snurrebass-stoler som man fikk brukt magemusklene i.

Det var tid for middag og valget falt på koreansk barbeque. Her steker de ansatte kjøttet ved bordet. Kjøttet servers med ris, diverse grønsaker, kimchi og noen svære salatblader. Man mikser ingrediensene som man selv vil inne i de store salatbladene. Det er kjempegodt og sosialt.

Etter en middag som alle var kjempefornøyd med gikk vi langs Cheong-Gye-Cheon til vi kom til Insadong. Dette stedet er kjent for å ha mange antikviteter og suvenirer. Men vi hadde hatt en lang dag og var nok mest klare for sengen, så vi fant nærmeste metro-stasjon og dro hjem.

Dagen etter delte vi oss. Helene gikk til frisør og var i butikker i Myeong-dong, mens Nicolai og jeg dro til det Changdeokgung som er på verdensarvlisten. Disse vakre palassene var i bruk langt inn i det 20. århundre. Mange av de besøkende leier hanbok når de besøker konge-palassene i Seoul. Dette gjorde besøket ekstra stemningsfylt. En hanbok er en tradisjonell drakt som brukes av begge kjønn, akkurat som vår bunad.

Etter palass-besøket lot vi oss friste av en engelsk kafe med et enormt utvalg av scones og kaker. Her hang det bilder av både dronning Elisabeth og Charles og Diana. Kanskje ikke det beste stedet for kong Charles å ta med Camilla på date, selv om kaffen og sconsen var veldig god. Like ved var det et sted som hadde bagels, London bagels museum het stedet og der var det kjempekø. De mest trendy stedene i Seoul var lette å plukke ut, for der var det alltid lang kø.

I dette området ligger Buchon Hanok Village. Området i Seoul med mest tradisjonelle trehus. Her er det 900 hanoker spredd rundt omkring og det er et vakkert sted å besøke.

Krigen mellom Nord Korea og Sør Korea er og var en mørk hendelse i Koreas historie. Krigen varte fra 1950 til 1953 og siden da har Korea vært to land. Kommunistiske Nord Korea og etter hvert det demokratiske Sør Korea. Men det var først i 1987 at Sør Korea ble et demokrati. På War Memorial kan man oppleve både Korea-krigen og andre kriger som Sør Korea har deltatt i. Det er nøye dokumentert hvilke land som støttet Sør Korea under krigen. Norge bisto med et felt sykehus og hadde 623 soldater, hvorav 3 døde.

Etter museumsbesøket møtte vi Helene og så dro vi til Itaewon for å spise. I dette området er det mange expats og den ene gata var som en partygate i Syden. Den frista ikke så veldig.  Vi endte opp på Vatos som lå langs hovedveien. Her hadde de ko-mex, det vil si meksikansk mat med koreansk preg. Guaccomole og nachos er alltid digg mens man venter på maten. Helene og jeg spiste deilige pulled pork og kylling taco mens Nicolai spiste burritos. Vi delte noen kyllingvinger marinert i honning og tequila til slutt.

Stedet hadde kjempegod mat, men hadde også en signatur drink som nesten alle drakk. Det var margeritas med en full ølflaske som sto med halsen ned i drinken. Ko-mex var en perfekt avslutning på dagen og vi dro hjem etter det siden vi skulle stå opp igjen klokka tre på natten.

Grunnen til en så brutal start på dagen var at vi skulle på en busstur til den demilitariserte sonen klokka 4 på natta. Vi måtte dra tidlig fordi guidene ikke får forhåndsbestilt billetter og billettene blir utsolgt på morgenen.  Billettene må kjøpes samme dag i tilfelle det oppstår situasjoner der det ikke kan mottas turister til området. Vi kom fram klokka fem og fikk billetter til klokka ti. Tiden gikk uventet fort. Vi hadde spist cornflakes til frokost klokka tre på natta og allerede klokka åtte spiste vi varm lunsj.

I området der vi ventet på tur for å få komme inn i DMZ fikk vi blant annet se fridomsbroen hvor krigsfanger ble utvekslet. Her var det flere minnesmerker og det var et veldig uvanlig sted for sightseeing. Vi fikk kjøpt penger fra Nord Korea der, en litt uvanlig suvenir som alle tre hadde lyst på.

Da det var vår tur til å kjøre til DMZ så kom det soldater på bussen som så på passet. Første stopp var Third Infiltration Tunnel. Etter at krigen var over kom en avhopper fra Nord Korea og informerte om de underjordiske tunnelene som ble bygd fra DMZ til Seoul. Vi gikk mange hundre meter inn i tunellen.

Deretter fortsatte vi til Dora Observatoriet hvor vi så to landsbyer som ligger i DMZ. I den sør koreanske bor det folk, men den nord koreanske blir kalt propaganda landsbyen siden det ikke bor noen der. Vi kunne også se inn i Nord Korea. Den demilitariserte sonen er 4 km bred og 240 km lang. Det er landminer, piggtråd, elektriske gjerder og streng bevoktning på begge sider. I DMZ er det et yrende dyreliv og til og med den sibirske tiger finnes her.

Dette var en innholdsrik opplevelse og alle tre var fornøyd med dagen. Tilbake i Myeong-dong anbefalte guiden vår en restaurant i området og vi var flere som gikk dit. Myeong-dong Gyoja er kjent for sin kalguksu. Det er en nudelsuppe med dumplings og kjøtt og den smakte  godt. Dette er et billig sted, men den har mottatt Bib Gourmand fra Michelin hvert år siden 2017.

Etterpå dro jeg til Namsangol Hanok Village som ligger nederst i Namsan Park. Beliggenheten er veldig vakker. Men dette er et folkemuseum. Det bor ikke folk her slik som i Buchon Hanok Village.

Den siste dagen i Seoul fikk vi endelig oppleve strålende sol. Til tross for at koreanere må være det folkeslaget i verden som drikker mest iskaffe, så er det ikke veldig varmt her.

Tilfeldigheter gjorde at vi sparte den største severdigheten til den siste dagen. Det største kongepalasset, Gyengbokgung betyr "Palasset som er velsignet av himmelen" og er ikonisk for Seoul. Det var derfor flott at vi fikk oppleve dette vakre stedet på en lørdag i strålende sol.

Mange familier hadde tatt turen og en stor andel av dem var kledd i hanok. Det var et yrende folkeliv og en fantastisk stemning. De vakre palassene har en flott lokasjon med Bukansan fjellene i bakgrunnen.

Vi fikk med oss vaktbyttet før enn vi fortsatte turen til Gangnam som ligger sør for Han elven.

Vi dro til Bongeun-sa som er det største tempelet i Seoul. Her kan man overnatte og bruke en dag eller flere på meditasjon og rekreasjon. Det var et fint område og bak tempelet var det en flott park med utsikt til høyblokkene i Gangnam,

Gangnam ble kjent for oss nordmenn på grunn av låten Gangnam Style. Dette området er det rikeste området i Seoul. Her bor de rikeste blant shopping maller og luksushotell. Det er noen severdigheter i området men det er lange avstander, så vi bestemte oss for å tilbringe den siste kvelden i studentbydelen Hongdae.

I Hongdae var det som forventet masse unge folk og gågater med gode shoppingmuligheter og et yrende uteliv.

Det var mange gateartister av ymse slag her og er man heldig kan man høre et godt indieband eller K-pop som Sør Korea er kjent for. Guiden vår i DMZ sa at når den sør koreanske landsbyen i DMZ spilte propagandamusikk så spilte de K-pop.

Vi avsluttet kvelden med kyukatsy. Den japanske måten å tilberede kjøttet på. Her fikk vi råe biffbiter med panko rundt som vi tilberedte selv. Strålende godt, men nå skal det bli godt med litt mer frukt. Det er lite utvalg av frukt i Seoul. Vi så kun appelsiner, epler og druer og det var veldig dyrt.

Seoul er stor by  med 9,976 millioner innbyggere  fordelt på 604 kvadratkilometer.  Det er 25 bydeler  og vi var innom 6 av dem. Jeg hadde planlagt fjelltur, men vi hadde bare en dag med sol.

Andre severdigheter vi gjerne skulle fått med oss er Lotte World Tower, et kunstmuseum og et koreansk spa. Det mest kjente av alle spaene lå like ved der vi bodde, men det overlevde dessverre ikke koraaen. I Seoul gikk mange med munnbind på metroen, ellers så vi lite munnbind.

Fem dager i Seoul gikk alt for fort, men vi fikk sett mange flotte steder og drar gjerne tilbake.