søndag 10. juli 2011

Mont Blanc - alpenes hvite frue

Mont Blanc is the monarch of mountains;
They crown'd him long ago
On a throne of rocks, in a robe of clouds,
With a diadem of snow.

På barneskolen lærte jeg at Mont Blanc var Europas høyeste fjell. Etter Sovjeunionenes fall var ikke Mont Blanc høyest lenger, men Den hvite frue er fortsatt like vakker og ligger der og venter på å bli besteget. I sommer dro vi dit for å nyte utsikten over Alpene.

Chamonix var vår base på turen. Denne vakre fjellsportbyen har mye å by på for både turister, vandrere og klatrere. Byen blir kalt ekstremsportens hovedstad, men her er også mye å se og gjøre for de som ikke vil gå i fjellet. Utsikten fra byen er fantastisk. Her ser man rett opp til Aiguille de Midi og Mont Blanc.

Et perfekt utgangspunkt for akklimatisering er Augielle de Midi som ligger på 3842 meter. Etter tjue minutter med taubane fra Chamonix er man der oppe. Selve turen opp er en attraksjon i seg selv og det er veldig mange som drar opp dit for å nyte den flotte utsikten utover alpene. Fra Aiguille Du Midi går det en luftig egg ned på breen Col du Midi.

Den første akklimatiseringsdagen gikk vi på breen. Det var et fantastisk vær og mange flotte fjell å beundre. Vi kunne se den tråkkede stien oppover Cosmique-ruten. Ruten så flott ut, men det var mange bresprekker oppover fjellet og da bør man være flere enn to i tauet, så vi hadde bestemt oss for å gå Goutier-ruten.

Chamonix er en flott liten by å gå rundt i om kvelden. Her ligger sportsbutikker og restauranter på rekke og rad. Det er mange vakkkert dekoreret bygninger og selvsagt er dekorene preget av at dette er en fjellsportsby. Raclette er en populær rett i Chamonix og etter en lang dag i fjellet smaker det godt med poteter, smeltet ost og spekemat.

Den første dagen merket vi lite til høyden, så vi bestemte oss for å dra opp til Aguille de Midi den andre dagen også og gå første del av Cosmicue-ruten. Målet var Mont Blanc de Tacul, men været stoppet oss. Det ble veldig dårlig sikt etter hvert og med så mange sprekker var det ikke forsvarlig å fortsette. Da vi møtte tre gutter som sa at vi var de siste i fjellet, så bestemte vi oss for å snu. Vi var oppe på cirka 4200 meter og det er en bra høyde den andre dagen.

Dag nummer tre var det masse vind i fjellet men flott vær nede i Chamonixdalen. Jeg hadde beundret en flott fjellvann som gikk igjen både på prospektkort og i kart over området. Vi bestemte oss derfor for å dra dit. Vannet het Le lac Blanc og det var fantastisk vakkert der oppe. Det var fin avveksling med en fottur uten stegjern på beina. Det var jo tross alt sommer. Victor Hugo uttalte en gang at Chamonix er som et teater. Da tenkte han nok på de vakre kulissene og få steder var kulissene vakrere enn her. Blått vann med hvite, alpine fjell i bakgrunnen, kan det bli vakrere. Her var også en tutisthytte og vi betalte gjerne litt ekstra for colaen her.

På vei til Le Lac blanc fikk vi også vært første møte med steinbukken. Den er vant til folk og flytter seg ikke en meter. Senere på turen når vi hadde startet på toppturen til Mont Blanc så vi også flere steinbukker den første dagen.

Dag nummer fire var det fortsatt elendig være og vi dro bare opp i høyden og satt der for å bli akklimatisert. Det var egentlig helt perfekt å være fjellturister om dagen og byturister om kvelden. På kvelden fikk vi høre at det kunne bli greit vær neste natt. Siden det hadde vært dårlig væremelding de siste dagene så fikk vi booket en plass på Goutier-hytta neste kveld.

Selve fjellturen starter på 2372 meter. Her er det fin sti oppover fjellet til Tete Rousse som ligger på 3167 meter. Her spiste vi lunsj og koste oss før enn vi fortsatte turen. Vi kom oss trygt over Grand Couloir som er utsatt på grunn av at det kommer så mye stein fra fjellet ned her. Dertetter var det artig klyving opp til Goutier-hytta som ligger på 3815 meter. Her var det fullt av folk og en egen stemning siden alle hadde planlagt toppstøt til natten. Vi var veldig glad for at vi ikke lå i telt for det var et voldsomt tordenvær på kvelden. I to-tiden la vi i vei som planlagt. Været var fint og vi så masse lys oppover fjellsiden. Vi var glad for at vi var godt akklimatisert. Det var en sterk vind og det var spådd dårligere vær igjen på formiddagen, så her var det bare om å gjøre å holde et jevnt tempo og komme seg på toppn og ned igjen før enn værskiftet satte inn.

Siste delen til toppen er via Bosses ridge, dette er en smal knivegg som krever konsentrasjon. Her er det en fantastisk utsikt ut over fjellene på begge sider. Her føles det virkelig som man er på taket av verden. Etter hvert løyde vinden og solen kom fram. Vi benyttet anledningen til å ta fram kameraet.

Etter Bosses ridge er det bare en kort bakke til toppen på Vest-Europas høyeste fjell som ruver 4810 meter over havet.

Det var to andre på toppen når vi er der. Akkurat på toppen hadde vi ingen utsikt i det hele tatt, så det var bra vi fikk fram kameraet like før toppen. I det jeg nådde tåppen følte jeg mer lettelse enn lykke. Det ble en kaldere tur enn jeg hadde regnet med.

Heldigvis løyde vinden noe  på vei ned igjen og i motsening til når vi gikk oppover så steg nå gradene med metrene. Det var bra at vi gikk forholdsvis fort, for de som kom langt bak oss måtte snu siden været ble verre utover dagen. Vi var bare rundt 10 stk som nådde toppen denne dagen og det var stappfull hytte, så det var tydeligvis mange som hadde gitt opp.

Nede på Gouter-hytta fikk jeg meg en overraskelse når jeg så at hele ruten fra dagen før var dekket av snø.  Ganske snart fikk vi erfare at sikring var lurt når en japaner foran oss plutselig hang opp ned i fjellveggen. Etter hvert gjensto bare Grand Couloir og så kunne vi føle oss helt sikre. Turen ned gikk greit. Det var selvsagt langt å gå, men bena holdt bra. Middagen på kvelden smakte godt.

Dagen etter koste vi oss i Chamonix med øl, piknik i parken og en super middag på kvelden.

Før vi dro hjem var vi en dag og en natt i Geneve. Her besøkte vi CERN. Navnet CERN er et akronym for det opprinnelige franske navnet Conseil européen pour la recherche nucléaire. CERNs virksomhet er konsentrert rundt partikkelfysikk, kjernefysikk og kjernekjemi og omfatter verdens største forskningssenter innen disse fagområdene. Senteret ligger hovedsakelig i Genève, men deler av anlegget går også over grensen til Frankrike. Ved forskningssenteret ligger Large Hadron Collider, en enorm partikkelakselerator som ble ferdigstilt og tatt i bruk til vitenskapelige eksperimenter i 2008. Dette var et interessant besøk.