torsdag 14. august 2014

Montenegro - et vakkert lite land ved Adriaterhavet

Denne sommeren gikk turen til Montenegro. Det vakre, lille landet har fine strender, blågrønt vann og pittoreske små byer. Vi bodde like ved den lille middelalderøya Sveti Stefan som er kjent for sine vakre, gamle murbygninger med terracottatak. Hele øya tilhører i dag Aman resort og her har mange kjendiser bodd opp gjennom årene. På seksti - og syttitallet var den vakre middelalderøya ofte besøkt av Sophia Loren, Elizabeth Taylor og Richard Burton. Vi bodde i et lite, leillighetshotell med flott utsikt til øya og koste oss der.

Fra stranda i Sveti Stefan går det en vakker sti gjennom pinjeskogen til den lille, landsbyen Przno. Det er to eventyrlig vakre strender mellom Sveti Stefan og Przno, men de hører begge to til Aman resort. I Przno er det en strand med rød sand og flere restauranter og vi koste oss med kveldsbading og pizza her.

Dagen etter var det deilig å sove lenge og så ble dagen tilbrakt på stranden i Sveti Stefan. Her er det krystallklart vann og flott utsikt til middelalderøya. En time med pedalbåt var populært for både voksne og barn og snorkler og svømmeføtter kom godt med.

Sveti Stefan ligger bare seks kilometer fra Budva, Montenegros største ferieby. Vi dro inn til byen for for å spassere i de gamle, gatene innenfor bymuren. Budva er Montenegros mini-Dubrovnik og inne i gamlebyen er det masse små gater med restauranter og gallerier. En tur oppe på bymuren ga oss en vakker utsikt til den lille, gamlebyen. På havnen var det mange svære luksusyatcher og strandpromenaden minnet oss om hvilken som helst charterby ved Middelhavet.

Et besøk i Montengero må inneholde en dagstur med båt på The bay of Kotor, ofte kalt Middelhavsområdets eneste fjord. Første stopp for oss var Herceg Novi som ligger like ved den kroatiske grensen. Gamlebyen her er minst like vakker som den i Budva og fra fortet Kanli-Kula er det vakker utsikt over byen.

Neste stopp på båtturen var ved Zanjic beach. Her la vi kursen mot klippene i stedet for stranden og koste oss i krystallklart adriaterhavsvann.

Selve høydepunktet på turen var stoppen i Kotor. Her ser det ut som tiden har stått stille når man beveger seg gjennom byporten og hele byen ser ut til å ha vokst ut av det massive fjellet bak byen. Her skulle jeg gjerne hatt lengre tid til å utforske alle de små gatene, men sånn er det nå gang på organisert tur, man må forholde seg til klokka. Vi rakk å besøke en av byens mange kirker før enn vi dro hjem til hotellet.

Vår favorittstrand på turen var Lucice som ligger like ved badebyan Petrovac. Her er det nydelig vann, pinjekledde åssider og en strandrestaurant med deilig mat og flott utsikt over stranden. Vi var her to ganger og koste oss like mye, begge dager. Den siste dagen vi var her var det Nicolai sin bursdag og den ble feiret med en ny pedalbåttur og muslinger, pizza og tiramisu til bursdagsbarnet i Petrovac.

Vi besøkte også Stari Bar som man tror ble grunnlagt år 800 før Kristus. De fleste av de 240 bygningene er nå i ruiner, men det er et vakkert område å utforske. Taxituren tilbake fra Stari Bar til stranden var også artig siden den foregikk nesten like mye på fortauet som på veien for å slippe unna bilkø i Bar.

Vi koste oss i Zoran Apartments. Her var det flott utsikt, rent og pent og hyggelig betjening. Jeg trodde først at de ansatte var fra Montenegro men det viste seg at det var en russer, en makedoner og ei dame som var kosovoserber. Det var interessant å snakke om Balkan og de tidligere sovjetstatene med dem. Da Montenegro løsrev seg fra Serbia i 2006 ble det medlemsland nr 192 i FN og det er bare Sør Sudan som har fått medlemskap etter Montenegro.

I 2006 var jeg i Dubrovnik med barna og slutten av ferien ble avsluttet der. Byen er fantastisk vakker, men hovedgata var mer folkerik enn Shibuya Crossing i Tokyo. Da vi kom til byen var det alt for varmt for sightseeing så vi endte opp med bading fra klippene i gamlebyen i stedet.

Etterpå gikk vi rundt i bakgatene før enn vi fortsatte vandringen på bymuren. Utsikten over gamlebyen er fantastisk. Adriaterhavets perle er uten tvil en av Middlhavområdets vakreste og best bevarte byer. De terracottafargede hustakene er et yndet fotoobjekt og her er ikke bare restauranter, gallerier og butikker. I mange av bakhagene mot sjøen henger det klesvask. Det var nesten så jeg begynte å lure på om vasken var hengt der for å gi en mer autentisk opplevelse for alle turistene.

Etter den lange vandringen var vi kjempesultne. Dubrovnik kryr av restauranter, men vi endte opp på en italiensk restuarant og spiste nydelig  pasta. Jeg drar gjerne til Dubrovnik igjen. Nå har jeg vært der på våren og sommeren, kanskje det blir en høsttur neste gang.

Hovedmålet for turen var imidlertid Montenegro. En gang sleeping beauty, nå anbefalt som en topp ti destinasjon av Lonely Planet i 2013.

Jeg har en egen blogg om et tidligere besøk i Dubrovnik. Les denne også.