mandag 6. august 2018

Lofoten og Vesterålen - Norge på sitt beste

Sommerferie betyr som regel utenlandsferie for meg. Men ingen regel uten unntak, og for første gang på veldig lenge, bestemte jeg meg for å tilbringe hele sommerferien i Norge. Deler av ferien gikk til Nordland. Det var tredje gangen jeg besøkte dette vakre natureldoradoet og jeg har vært like heldig med været hver gang.

I Nordland fylke ligger naturperlene på rekke og rad. Helgeland, Lofoten og Vesterålen er noe av det vakreste moder natur har å tilby oss. Denne sommeren startet vi med Vesterålen siden målet for turen var 50-årsfeiring i vakre Sigerfjord utenfor Sortland. Bursdagen ble feiret tre dager til ende og vi bodde i Postmestergården på Sortland.

Dette vakre huset er bygd i en blanding av sveitser- og jugendstil og ligger i en blomsterhage like utenfor sentrum. Her sto det to sykler i boden som var til fri disposisjon og de brukte vi flittig. Selve Sortland sentrum er ikke noe vakkert, men naturen rundt er fantastisk.

Sigerfjord er en liten perle av en bygd bare noen kilometer fra Sortland. Her er det like flott med padleturer som med fjellturer og siden både sjøen og fjellene er like ved så kan man fint rekke begge deler i løpet av en dag. Man kan også velge om man vil på en joggetopp eller en klyvetopp. Her er det bare å ta for seg og vil man ha litt fisk til middag, så fikser man den selv på noen minutter.

Sortland har også sin egen bytopp og de flinkeste er der nesten hver dag hele året. Halve bursdagsselskapet gikk opp dit sammen og vi fikk en flott utsikt. I det fjerne kunne vi se Møysalen som er den flotteste fjellturen i Vesterålen.

Da vi var i Vesterålen så skulle Lars Monsen gå Dronningruta i forbindelse med tv-programmet «Minutt for minutt». Vi bestemte oss for å gå den noen dager før Monsen. Dronningruta er en rundtur på ca. 15 km og er oppkalt etter Dronning Sonja, som gikk turen første gang i 1994. Denne vakre fotturen går mellom fiskeværene Stø og Nyksund og man går langs havet den ene veien og over fjellet den andre veien. Vi startet i Stø og gikk strandveien til Nyksund. I starten av turen passerer man Skipssanden, en flott hvit sandstrand. Vel fremme i Nyksund spiste vi nydelig fiskemiddag på Ekspedisjon. Nyksund er et nedlagt fiskevær. De siste årene har det åpnet opp en del restauranter, overnattingssteder og suvenirbutikker her. En del av husene er restaurert, men det er fortsatt mange bygninger som er under forfall. Likevel har stedet en fin atmosfære og det er et yndet reisemål for turister.

Vi gikk fjellveien tilbake og hadde en flott utsikt utover storhavet. Stø er et levende fiskevær og det er en flott utsikt fra fjellet og ned på det lille stedet ute i havgapet. Nyksund og Stø ligger like ved Myre og fra Myre kan man ta en rundtur med båt til Øksnes Vestbygd. Her er det mange små fiskesamfunn som er verdt et besøk. Vi var på nydelige Skogsøya for mange år siden. Her vokste forfatteren Herbjørg Wassmo opp og det er fortsatt en del fastboende her. Den vakre, lille kriken fra 1600-tallet er fortsatt i bruk.

Etter Vesterålen fortsatte vi videre til Lofoten. Vi tok hurtigruta fra Sortland til Svolvær. På denne korte strekningen fikk vi med oss Trollfjorden og Lofotveggen. Trollfjorden kan bare sees med båt og hva er vel bedre enn å gjøre det med hurtigruta. Den vakre smale, fjordstreknigen var like trolsk som vi hadde forestilt oss. Vi kan fortsatt høre «Dovregubbens hall» i det fjerne.

Vel framme i Svolvær tok vi buss videre mot Henningsvær. Da vi var i Vesterålen lå tåka over Møysalen derfor fikk vi ikke besøkt dette flotte fjellet. Ved hjelp av Google fant jeg ut at Vågakallen var en flott topp å bestige. Vi gikk av bussen før broen over Djupfjorden og så gikk vi en snau time langs Djupfjordvatnet og opp mot nordveggen av Vågakallen hvor vi fant en flott teltplass. Det var klatrere i veggen både når vi la oss for kvelden og når vi våknet neste morgen.

Morgenen etter startet vi på en flott fjelltur. I starten var det lett å finne stien, men etter hvert ble det vanskeligere og så møtte vi to jenter på vei nedover som hadde gått feil. Vi slo følge med dem og fant nå stien som gikk mot skaret nord for Kvanndalstinden. Fra skaret gikk stien nedover i nordøstlig retning og vi kunne se ned på havet. Deretter startet oppstigningen igjen. Det er lett klyving helt opp til taket. Dette er et sva på 15-20 meter som må passeres og i tørt vær er det greit å passere uten sikring. Etter taket er det morsom småklyving videre opp til toppen.

Dette er en flott tur med ville og spisse fjelltopper, gressklede renner og en flott utsikt til lofothavet. Da vi var der oppe var det tåke som kom og gikk så vi satt og ventet på de små, men perfekte glimtene av Henningsvær og storhavet. Vel nede igjen ved teltet pakket vi og dro tilbake samme vei som vi kom. Heldigvis fikk vi ganske fort haik av noen andre fjellvandrere inn til Henningsvær.

Jeg må si jeg er litt missunnelig på lofottorsken som er født i Henningsvær. Her er det veldig vakkert med rorbuer og sjøhus i havnen. I Henningsvær var det mange klatrere og vi spiste deilig baccalao på klatrekafeen. Fra brygga er det perfekt utsikt til Vågakallen og mange andre flotte fjell.

Neste gang jeg besøker Henningsvær skal jeg på lofotfiske. Siden hovedmålet på denne turen var bursdagsfeiring i Sigerfjord så hadde vi ikke så god tur i Lofoten denne gangen, men jeg har kjørt gjennom Lofoten med en tysk venninne tidligere og det er en tur som må oppleves. Bare se hva Lonely Planet skriver om Lofoten:

"You'll never forget your first approach to the Lofoten Islands. The islands' tall, craggy profiles stand against the sky like some spiky sea dragon. The beauty of this place is simply staggering."

Da jeg kjørte sammen med Andrea, startet vi med Svolvær som ligger i Austavågøy. Selve Svolvær er ikke så pent, men omgivelsene er fantastiske og den største attraksjonen her er klatring med guide til Svolværgeita. Turoperatører for lofotfiske har også sin base her. Vi overnatta i en rorbu i Kabelvåg, et flott lite fiskevær mellom Svolvær og Henningsvær. Etter Henningsvær fortsatte vi turen langs E10 med galleribesøk i Glasshytta i Vikteni og fiskesuppe i det nydelige lille fiskeværet Nusfjord.

På turen gjennom Lofoten passerte vi også mange fine sandstrender. For mange år siden snakket jeg med en australier. Han sa at Lofoten hadde verdens fineste sandstrender og at han ville dra dit på bryllupsreise. Lengst sør i Lofoten ligger Moskenesøy. De spisse fjellltoppene som går rett opp fra havet her er fantastiske. Her ligger Reine og Å. Med sin fantastiske beliggenhet er fiskeværet Reine et av Norges mest fotograferte landskapsmotiver. Å i Lofoten er et gammelt, tradisjonelt fiskevær med rorbuer og brygger. På Å finnes to flotte museer, Norsk Fiskeværsmuseum og Lofoten Tørrfiskmuseum.

Vi tok båten fra Moskenes til Bodø på natten og fikk en flott natt i midnattssolen.

Tilbake til sommerens tur så fortsatte den med overnatting i Svolvær og hurtigbåt videre til Bodø. Her leide vi bil og dro til Kjerringøy. Her ligger Kjerringøy handelssted hvor mange av Hamsun-filmene er spilt inn. Med sin vakre beliggenhet og sine godt bevarte bygninger er det en perfekt plass for filminnspilling.

Kjerringøy har mange sandstrender og vi slo opp telte på en av de mange, vakre strendene og overnattet der. Vi var heldige med været og kunne faktisk nye et kveldsbad. Kjerringøy er rangert av Lonely Planet som den 25. beste hemmelige destinasjonen i Europa og har sin egen kjærlighetsvise skrevet av Halvdan Sivertsen.

Morgenen etter fortsatte vi vår Nordlandstur til Saltstraumen som er en av verdens sterkeste malstrømmer.Saltstraumen oppstår hver 6. time ved at vannmasser (saltvann) på nær 400 mill m3 passerer i en hastighet på opp til 20 knop gjennom det 3 km lange og 150 m brede sundet mellom Saltfjorden og Skjerstadfjorden. Sommerens tur til Nordland var over for denne gang og vi tok nattoget hjem til Oslo, men hadde vi fortsatt videre sydover så haddde vi kommet til Helgelandskysten hvor vi var for noen år siden.

Jeg har en egen blogg om mine norske padleperler og her er det flere bilder fra Helgelandskysten.