fredag 24. september 2010

Island - tølt og heitapottur

Like sør for polarsirkelen ligger sagaøya Island. Her bor forfedrene våre som rømte fra Norge når Harald Hårfagre samlet landet. Det spesielle med Island er naturen. Her får man en naturopplevelse utenom det vanlige og øya er bare en kort flytur unna. Lonely Planet foreslo Island som en av ti land man bør besøke i 2010.

Kjæresten min og jeg dro rett fra flyplassen til Den blå lagune og der ble vi i flere timer. Det var minst like deilig som vi hadde forventet. En perfekt plass for kjærester.Den blå lagune er et mineralrikt, utendørs spabad som skal ha en helbredende effekt for eksem og psoriasis. Vannet er 37-39 grader og man får kjøpt sprudlevann og longdrink i baren som ligger ute i vannet. Longdrinken er selvsagt blå. Den blå lagune kan anbefales for alle, men er vel spesielt koselig for par.

Reykjavik har et rikt utvalg av overnattingsmuligheter. Her finnes både hoteller, gjestehus og appartementshoteller. Vi bodde i en nyoppusset leilighet ikke langt fra sentrum. Standarden var høy i forhold til prisen. Etter finanskrisen har Island blitt et mye billigere land å besøke. Både overnatting og mat var billigere enn i Norge.

Tre av Islands mest kjente turistattraksjoner ligger i dagsturavstand fra Reykjavik og blir kalt for The golden sircle. De tre attraksjonene er Thingvellir Nasjonalpark, Gullfoss og Geysir.

I Thingvellir ligger alltinget som ble etablert rundt år 930 og hele parken er på Unescos verdensarvliste.

Vi hadde booket tur med Dive Iceland og ble hentet på hotellet på morgenen. Grunnen til at vi dro med Dive Iceland var at vi ville snorkle i Silfra. Silfra blir regnet som en av de mest unike dykkestedene i verden og ligger midt i Thingvellir Nasjonalpark. Silfra ligger over Atlanterhavsriften hvor det euroasiatiske og nordamerikanske kontinental-platen møtes. Vannet er krystallklart og holder 2 til 4 varmegrader året rundt så her er det tørrdrakt som gjelder. Her var ingen Nemo-fisk, men det var likevel en flott opplevelse.

Turen gikk videre til Gullfoss som er en av Islands flotteste fosser. Da vi var der, var det en flott regnbue over fossen.

Island er kjent for sine geysirer som er en varm kilde som periodisk kommer i utbrudd og sender en sky av varmt vann og damp opp i luften. Geysirene har fått sitt navn fra Geysir på Island som betyr strømme eller sprute. Det er seks store geysirområder i verden: Island, Yellowstone nasjonalpark i USA, Taupo Volcanic Zone på New Zealand, Kamtjatka i Russland, El Tatio i Chile og Umnak Island i Alaska.

Tilbake i Reykjavik på kvelden var vi ute på en indisk restaurant og spiste nydelig indisk mat før turen gikk videre til en bar med live musikk. Byen har et godt utvalg av restauranter og utesteder og er kjent for sitt gode uteliv. Gaten der det meste skjer er Laugavegur. Her er det også mange stilige klær å få kjøpt. Islenderne har også sin egen design. Denne er røff og trendy. Kjente merker er 66°North, Naked Ape og Farmers Market.

Når man kun har en langweekend, det vil si onsdag ettermiddag til søndag, så gjelder det å ha planlagt en del av ferien på forhånd. I hvert fall for de som forbinder ferie med opplevelse. Vi ble hentet av Eldhestar på hotellet dagen etter og tok med oss sekkene for å kunne dra videre på kvelden. Dagens aktivitet var en 6-7 timers ridetur på islandshester. Det var en flott opplevelse, men tølt er dølt, takke meg til galopp. Tølt betyr noe sånn som løpende skritt og det er bare islandshesten som behersker denne gangarten. Jeg synes det ristet fælt, men så er jeg heller ingen erfaren rytter.
Turen videre gikk til Vestmannaøyene, femten vakre øyer utenfor Islands østkyst. Vi var så heldige å få haik til fergeleiet med Jenny fra Island som jobbet på Eldhestar.

Like før klokka to på natta den 23. januar 1973 åpnet det seg en revne full av flytende lava i Haimaøy som er Vestmannaøyenes eneste sted med fast bosetning. Askeskyen sto ni kilometer opp i lufta. Da utbruddet tok slutt i juli, var 360 hus helt ødelagte og ytterligere 400 skadde. Likevel flyttet 2000 mennesker umiddelbart tilbake og etterhvert kom de andre etter.

I dag er Eldfell verdens yngste fjell ogs ammen med de lavamarkene som ble dannet av utbruddet er de Vestmannaøyenes største turistattraksjon, Man starter turen opp på Eldfell i sort lava, men etter hvert overtar rødfargen som har gitt Eldfell navnet sitt. I Haimaøy finner man Nordens Pompaii. Her er noen få av de husene som ble dekket av lava gravd delvis fram.

På Vestmannaøyene følte jeg en nærhet til naturen som jeg sjelden har opplevd. Grønnkledde fjell, sort lava og røde ildfjell i skjønn forening og nærheten til havet var overalt.

Vel tilbake i Reykjavik overnattet vi på et gjestehus og besøkte en av byens trendy restautanter før turen gikk videre til en musikkpub. På søndagen rakk vi litt sightseeing og et museumsbesøk.

1. Hei!

kom over bloggen din litt tilfeldig og har lest det meste som står her.. (!)
    Jeg elsker å lese og skrive om reiser og prøver stadig å finne noen gode, norske reisebloger.. Liker veldig godt bloggen din og har linket til den fra min blogg. Håper det er i orden (hvis ikke skal jeg fjerne linken såklart).

Håper på flere reisehistorier fra deg fremover!!

2. Hei, så hyggelig. Nå har jeg linket deg også. Flott blogg du har og masse fine bilder. Fantastisk bilde fra Sinai. Har planlagt å skrive blogg fra Thailand, Indonesia og India må bare få mine gamle slides over på dataen først:) Har noen flotte bilder fra Pee Pee Island i 1993. Før tsunamien og turistene kom:)

3. Vil du reise til Island? Vi har billige reiser til Island, også for de som bare vil mellomlande på vei til USA. Hesteturer, nordlys eller en tur i den blå lagunen? Gullfoss og Geysir er også et veldig populært reisemål på Island. Gå på Icelandair.no for å se de siste tilbudene!

4. Greate article. Keep posting such kind of information on your page.

Im really impressed by it.
    Hello there, You've done a fantastic job. I will certainly digg it and in my view
    suggest to my friends. I am sure they will be benefited
    from this web site.

Look at my blog zarządzanie procesami

5. Ser ut som dere hadde en fin tur til Island. Island har mye spennende og by, min personlige favoritt er den blå lagune. :-)

6. Ja, et flott og eksotisk land bare noen timer unna. Vi skal dit igjen til sommerene. Gleder meg veldig til fottur fra Landmannalaugar