torsdag 6. mai 2010

Oman - 1001 natt

På sydspissen av den arabiske halvøy ligger sultanatet Oman. Et eksotisk land med høye fjell, uendelig ørken, vakre strender og 1001-natt byen Muscat.

Jeg dro dit i slutten av november med en venninne og vi fikk en uke full av opplevelser og vakre minner.

I 1970 hadde Oman en asfaltert vei på 9 km, et sykehus og tre offentlige skoler. Landet hadde ikke kontakt med verken nabolandene eller resten av verden. Til tross for at det var funnet olje noen få år før, ville ikke den konservative og reformskye sultanen sette i gang noen utviklingstiltak. Sultan Qaboos Bin Said kastet sin far fra tronen i 1970 og satte i gang et moderninserinsprogram verden sjelden har sett maken til. I 2009 sto det "Welcome Ingebjorg" når jeg satte inn visakortet i minibanken og innbyggerne kunne betale regningene sine ved å sende en sms. Bruttonasjonalproduktet per innbygger er nå på linje med Tsjekkia sitt.

Muscat som er landets hovedstad består av flere byer. I motsetning til mange av de andre byene i Gulfstatene, er dette en gammel by som ikke er bygd opp av oljepenger de siste femti årene. Sultanen har vært opptatt av at Oman skal bevare sin kulturelle identitet. Dette ser man tydelig langs havnen i bydelen Mutrah. Hvite bygninger og menn i sine tradisjonelle, hvite dish-dasha gir en stemning av 1001 natt.  Her satt vi på en kafe i flere timer og snakket med de som satte seg ved bordet vårt.

Byens souk starter ved havnen i Mutrah og kriker seg oppover byen. Her finnes masse flotte sølvvarer, vannpiper, tekanner, gull- og sølvsmykker, antikviteter og khandjars, de tradisjonelle dolkene med sine rikt utførte slirer. Krydder, røkelse og oljer selges i utallige varianter.

Strendene er endeløse og på sitt vakreste i Qurm. Her finnes også mange av byens hoteller. Den offentlige stranden egner seg best til ballspill og turgåing for å se på solnedgangen. Hvis man vil ligge på stranden anbefales et hotell med privat strand, eller Oman Dive Center som ligger et stykke utenfor byen.

En av verdens vakreste moskeer er Sultan Qaboos Grand Mosque. Den er en av verdens største og man trenger ikke være muslim for å komme inn.

Vi leide oss drakter her for å dekke til det mest nødvendige. Det hadde nok greid seg med bukse og genser, men det var artig å prøve. Vi kledde dem ikke.

En dag dro vi på¨båttur og så på delfiner som hoppet rundt båten vår. Det var nesten umulig å få tatt bilde, for de var så raske. Etterpå var det snorkling sammen med nemi-fisk før vi dro videre til Oman dive center og slappet av på stranden der.

Etter noen dager i Muscat ville vi se mer av Oman. Noen offentlig transport utenfor Muscat finnes knapt så vi leide en guide og en landrover i tre dager. Vi startet med Nizwa som er landets eldste by og tidligere hovedstad.

Etterpå gikk turen opp til Jebel Shams som er landets høyeste fjell og over 3000 meter høyt. Det ligger i Jebel Akhdar. Et vakkert fjellområde med mulighet for både overnatting og fjellturer. Det går mange veier rundt omkring i fjellet og det er mulig å overnatte på en camp med beduintelt.

Du trenger en 4W for å komme deg opp mange av de svingete veiene her. Utsikten er fantastisk og her finnes også en av verdens største canyon.

Vi hadde tenkt å gå oss en fjelltur på ettermiddagen, men etter noen hundre meter ble vi bedt bort til en familie fra Muscat som hadde med seg masse deilig mat på piknik oppe i fjellene. Det endte opp med at vi ble et par timer hos dem i stedet før vi gikk tilbake til hytta i skumringen.

Man har ikke vært i Oman hvis man ikke kommer hjem med litt rød sand i lommene. En tur med firehjulstrekk med overnating ute i Wahibi Sands er et must. Skaff deg en sjåfør som har kjørt i sanddyner før. Det er minst like gøy som berg og dalbane. Det er mange camper ute i ørkenen. Vi overnattet på Nomadic Camp. En idyllisk plass med mulighet for kamelsafari og beduinmusikk med dans på kvelden.

På vei tilbake til Muscat stoppet vi ved en nydelig oase som het Wadi Bani Khalid. Her var det mange som var og svømte i det knall grønne vannet. Vi fikk absolutt utnyttet vår siste dag i Oman. Kamelridning om morgenen, full fart ut gjennom ørkenen, badestopp i Bani Khalid og så bar det rett inn til byen og rett på bussen til Dubai.