lørdag 3. april 2010

Lesotho - det lille fjelllandet midt i Sør Afrika

Den lille fjellstaten Lesotho ligger midt i Sør Afrika. Det er det eneste landet i verden hvor hele landets areal ligger over 1000 meter. Laveste punktet er 1400 meter over havet, og over 80 % av landet ligger over 1800 meter. Den lille staten ble selvstendig i 1966 og endret navn fra Basotholand til Lesotho. 99,7 prosent av befolkningen i Lesotho er Sotho, så det er ikke mange innbyggere med europeisk avstamming her.

Jeg var der to ganger i forbindelse med et halvt års reise i Afrika.

Den første gangen kom jeg med minibuss fra Bloemfontein til hovedstaden Maseru. Mine reisekamerater var Andrea fra Tyskland og Nick fra Nederland.

Maseru må være den minste hovedstaden jeg har vært i, men så er jo heller ikke Lesotho noe stort land. Vi overnattet på Anglican Centre som ligger litt i utkanten av sentrum. Selve bykjernen består bare av en lang hovedgate, men byen er nok større enn den ser ut til, for det bor rundt 110000 mennesker her.

Ali, en ung flyktning fra Somalia kom sammen med oss. Han var bare i Lesotho for å få fornyet visumet sitt i Sør Afrika. Han hadde bodd i mange forskjellige land i Afrika. Drømmen var å komme til Europa, men han hadde ikke penger til noen flybillett.

Maseru var bare en stopp på veien til vårt reisemål som var Malealea. På veien passerte vi mange mannfolk på hest. Dette var vårt første møte med det stolte fjellfolket.

Malealea Lodje ligger veldig vakkert til, med en flott utsikt til fjellene og de små landsbyene i området. Mick og Dy Jones driver plassen sammen. En ung gutt fra en av landsbyene i nærheten tok oss med på tur. Vi passerte små landsbyer og møtte små barn og damer med babyene sine på ryggen. Luften var frisk og litt kjølig, men det var ikke kaldere enn at det gikk fint å gå i shorts.

Lesotho er et fattig land, men nøden er vanskeligere å oppdage her hvor det bare er små landsbyer. For de som ikke har et trent øye kommer nøden mye bedre fram i slummen i storbyene. Men de fleste har ikke elektrisitet eller innlagt vann, og landet må importere mange forskjellige matvarer fra Sør Afrika. En stor del av den mannlige befolkningen jobber i Sør Afrika, og de er landets viktigste ”eksportvare”

Dagen etter var vi på ridetur. De fleste som drar til Lesotho drar hit for å ri i det flotte landskapet. I starten red vi langs en vei som folk holdt på å bygge. De hadde bare hakker som hjelpemiddel, så det gikk ikke så veldig fort.

Vi red ned en dalside. I bunnen var det en elv og på den andre siden var det en landsby med mange små hytter oppover dalsiden. Elven var brei, men grunn, og det var morsomt å ri over den.

De små hestene var veldig godt dresserte og de kløv opp dalsiden uten problemer, til tross for ryttere med liten erfaring. Guiden vår var vel også til god hjelp. Det hadde nok ikke gått så bra hvis vi skulle ridd på egen hånd. Det var en kjempefin dag. Vi spiste lunsj ved en annen elv og møtte mange folk langs de små stiene.

Den andre gangen jeg kom til Lesotho kom jeg opp Sani Pass sammen med Danny fra Irland. Vi var så heldige at vi hadde fått haik med en marihuana-røykende mann med trefot.

Før vi fikk haik hadde vi gått i mange kilometer langs en dårlig vedlikeholdt vei i ingenmannsland mellom Sør Afrika og Lesotho. Veien gikk i hårnålssvinger oppover fjellet og vi begynte å belage oss på at vi måtte overnatte ute ved grenseovergangen til Lesotho.

Etter en stund fikk vi heldigvis sitte på med en pickup hvor sjåføren var den tidligere omtalte mannen med trefot. Jeg skjønner ikke hvordan han greide å komme seg gjennom de krappe svingene, men opp kom vi.

Sani Pass ligger på 2800 meter. Det er en kjempeflott utsikt og på toppene er det snø. Vi fant et lite felt med snø og hadde snøballkrig midt på sommeren i Afrika!

Etter snøballkampen spiste en treretters middag og hadde panoramautsikt utover Drakensberg fra restaurantten.

Morgenen etter gikk vi en tur i den lille landsbyen. Her var det mange som hadde Lesotho-ulltepper rundt seg. Vi snakket med en mann som skulle til Mekothlong senere på dagen, og vi bestemte oss for å sitte på med han. I en av de små hyttene, var det en ung mor med to uker gamle tvillinger.

Det var en flott kjøretur mot Mekothlong. Det var grusvei og veldig lite trafikk. Vi gikk av et stykke før Mekothlong, for vi hadde hørt om et svært hus oppe i fjellet hvor det var mulig å overnatte.

Han som eide stedet var der ikke, men det var en mann og en kvinne i landsbyen som hadde ansvaret for renhold og vedlikehold. Det var noen få andre overnattingsgjester der. Det var et kjøkken hvor vi kunne lage vår egen mat og en stue med bibliotek. Utsikten var like flott som på Sani Pass. Det var noen knøttsmå landsbyer rundt omkring i fjellet og en butikk var det også i nærheten.

Butikken var som en gammel, spartansk landhandel. Handelen foregikk over disk og vareinnholdet så man i hyllene bak disken.

Vi benyttet dagene til fjellturer til fots og på hesteryggen. Det var deilig å kunne disponere et helt hus sammen med noen få andre gjester etter å ha reist så lenge. Biblioteket ble flittig brukt.

På en av turene våre kom vi til noen handelsboder som så ut til å være distriktets samlingssted. Her var alle de unge mennene. Noen av dem hadde sykkel, men det så ut til at de fleste hadde gått hit. En av bodene spilte den rytmiske, afrikanske reaggemusikken som jeg var blitt så glad i.

Vår neste stopp i dette flotte, lille fjellandet var Butha Buthe. Veien var ubeskrivelig. Det gikk ikke i 120 men i 20, og likevel rister det noe vannvittig. Bussene i dette området kan umulig holde lenge.

Butha Buthe er en typisk grenseby. Den er skitten, det er mange fulle folk, mye liv og god musikk. Vi spiste fisk og chips, før vi la i vei mot Ha Se Schele. Der er det et ungdomsherberger som vi ville overnatte på. Det lå fire kilometer fra byen, og det var ikke lett å finne fram siden det var helt mørkt. Vi gikk feil flere ganger, og måtte snu når det plutselig ikke var noen vei eller sti lenger. Det eneste vi hørte var alle gneldrebikkjene. Til slutt møtte vi en gutt som var så vennlig å følge oss til ungdomsherberget.

Ha Se Schele er en liten landsby. Det lille ungdomsherberget består av et par rom. Det er en familie som leier ut deler av huset sitt. Det var en vannpumpe ute på gårdsplassen. Siden det var helt mørkt, kledde jeg meg naken og fikk en etterlengtet vask i det kalde vannet.

Overnattingsplassen ligger i en liten landsby ved munningen av et fjell. Dagen etter hadde jeg en flott fjelltur. Det var enkel klyving før enn jeg kom opp på plataet med flott utsikt over landsbyen og videre innover i Lesotho.

På veien ned igjen tok jeg en annen rute og jeg satte meg litt fast så jeg måtte hoppe et par meter noen ganger.

Jeg kom simpelthen rutsjende ned i en liten landsby. Det var vel et sjelden syn for de lokale. En hvit jente, i en rød shorts som pluselig kom ramlende ned i landsbyen deres.

”Come here, come here” ropte festdeltakerne som feiret kongens bursdag. De børstet av meg litt jord og ga meg en øl. Damene tok meg med inn i et av husene, der fikk jeg servert en grøt med en merkelig smak, og så spilte de afrikansk reagge. Etter snart et halvt år i Afrika, fikk jeg fortsatt ikke til hofte- og rumpebevegelsene deres, men jeg kastet meg med i dansen.

Som avkjedsgave fikk jeg med meg to svære norgesglass med hjemmelaget, hermetisk fersken. Danny fikk seg også en liten latter. Han hadde ikke forventet å få en brisen dame og to glass med fersken i hus.